BESÖK FRÅN SVERIGE / SJUKHUSBESÖK / DAG 13

Hej!
Vilken underbar dag vi hade igår. Första dagen i Åbo som timmarna bara swishade förbi, så otroligt skönt.
Vi vaknade av att Björn ringde och berättade att de var i centrum så vi tog en taxi dit. Vågade inte göra om misstaget vi gjorde för någon dag sen (när det blev alldeles för mycket gå) 🙂 vi satt oss på en uteservering och solade och pratade innan vi gick till ån och åt lunch på en båt.

Jättemysigt och jättegod mat. Det var någon buffé med massor av gott🙂
Vi åkte med något tåg efter, vet inte om tanken var som ett turisttåg eller bara ett tåg att ta sig runt för det var inte direkt mycket att se haha. Vi åkte ner till hamnen osv, hehe.
Vi steg av och vandrade till samma uteservering och satt där i flera timmar.
Alltså jag har aldrig varit med om en dag som gått så fort, helt sjukt. 7-8 timmar bara flög iväg haha. Helt underbart ❤️ tack Leila och Björn för att ni kom och gjorde vår vistelse här lite bättre, få tankarna på rätt plan igen och för att få skratta en hel del. Vi älskar er och är så tacksamma att ni kom när vi behövde det som mest.

Titta vilka fina kläder vi fick! En vit body med tillhörande byxor ❤️

Så, vi var lite trötta efter en hel dag ute och jag somnade ganska direkt när vi kom hem. Såg klart en serie bara men det var så skönt att somna för att man var trött och inte för att behöva tvinga sig sova 🙂

Idag är det onsdag vilket innebär sjukhusbesök. Vår höjdpunkt på onsdagar 🙂 vi gjorde egentligen ingenting nytt än va vi gjort de andra dagarna så känns onödigt att gå in på det. Ctg och ul blev det. Dubbelkoll på könet då Linus kände sig tveksamt sist haha. 🙊Jag frågade även om kortison, då de sagt att jag ska göra en till kur men jag inte fått någon info om när det kommer att ske. Jag tror läkaren sa att hon skulle kolla med en annan läkare och eventuellt ge besked på fredag, men jag vet inte om jag uppfattade rätt. Vi glömde be om en tolk till på fredag också, då har vi ett ganska stort ut där man kontrollerar det mesta och gör en viktuppskattning på lilla L 🙂❤️

Efter sjukhuset hade jag en intervju med Amelia. Det var trevligt. Fick förresten höra av en vän idag att finska radion i Gävle sänt ett reportage om detta gällande Åbo, och att en läkare här svarat att alla svenskar har åkt hem. Haha ja tjena. Om så vore! Konstigt att säga så? Förstår inte, vill man mörka att jag är här? Jag har inte lyssnat på intervjun än men vi får se om jag hittar den.

Vidare har vi inte gjort något mer. Vi har väntat på att ackis ska ringa men de har de inte gjort. Vi har tagit kontakt med försäkringsbolag , mitt jobb och Gävle kommun osv. Så mycket att hålla reda på!

Så, dag 13 i Åbo börjar lida mot sitt slut. Vi beställde hem tacosallad från en restaurang via foodora men fick vänta så himla länge, visade sig att jag skrivit fel adress. Det är så himla otydligt här med allt haha 😂 stackars cyklisten stod och vänta på andra sidan gatan märkte vi efter ett tag. Vi hörde någon plinga med sin cykel haha, Linus gick över och hämtade maten för jag skämdes så mycket. Haha 😂 Typiskt oss, eller mig 😘

Gillar

Kommentarer

Erica
Hej på er! Hittade just hit till din blogg eftersom en lokal tidning skrev om dig. Vill bara säga att hör av er till mig om ni behöver hjälp med nåt här i Åbo. ( tolk,skjuts eller råd) Jag är en 47 årig finlandsvensk tjej som bor här och gärna hjälper till om ni behöver nåt!! Just nu är jag på semester men annars jobbar jag som förskollärare.som tips på restauranger där man säkert får svenskspråkig service kan jag rekommendera PubNiska nere vid ån,jättegoda pizxor!!!!
Tomas
Hej. Gällande taxin, ta och ladda ner appen "Valopilkku" till er mobil telefon. Med den kan ni beställa en taxi på några taxin var telefonens GPS meddelar till taxin var ni är. Från telefonen kan ni följa med när någon taxi kvitterar beställningen och dens uppskattade ankomst tid.